فضای منفی در طراحی لوگو چیست

۷۸ بازديد

 

فضای منفی در طراحی لوگو به عنوان یکی از بهترین تکنیک های طراحی لوگو شناخته می شود که به راحتی می تواند توجه مخاطب را به خود جلب کرده و ذهن او را درگیر کند. حتما برای شما هم پیش آمده است که با دیدن یک تصویر، علاوه بر موضوع اصلی، یک یا چند تصویر معنادار دیگر پیدا کرده باشید. این تصاویر متعدد در واقع همان فضای منفی در طراحی لوگو هستند که از پس زمینه یا نقش های یک تصویر برای ایجاد تصویری دیگر استفاده می کنند.

طراحی فضای نگاتیو روشی بدیع و منحصر به فرد برای انتقال افکار و دیدگاه های متعدد  یک تصویر است که بدون استفاده از محتوا ایجاد می شود و بین کلمات یا نمادها در لوگو فاصله ایجاد می کند. بسیاری از افراد فضای منفی را با فضای خالی در طراحی لوگو اشتباه می گیرند. در صورتی که فضای خالی مفهومی کاملا متفاوت دارد و به ایجاد فاصله بین اجزای لوگو (حروف و تصاویر) اشاره دارد. در فضای منفی نیز فضای خالی وجود دارد اما از این فضا برای انتقال معنا و مفهوم خاصی به مخاطب استفاده می شود که کارکرد آن با فضای خالی بین اجزای لوگو تفاوت اساسی دارد.   چه در هنگام سپردن طراحی لوگوی خود ب شخصی و چه در زمانیکه از سایت طراحی لوگو آنلاین استفاده می کنید، حتما سادگی را ملاک در نظر بگیرید.

فضای منفی در طراحی لوگو

فضای منفی در طراحی لوگو به فضای خالی اطراف یک شیء مصور اشاره دارد که به انتقال معنا و تعریف آن کمک می کند. به بیان ساده، فضای منفی در واقع یک «فضای بلااستفاده» است که نقش مهمی در طراحی لوگو ایفا می کند. فضای نگاتیو به صورت غیر مستقیم طراحی شده و نحوه قرارگیری عناصر و اجزای طراحی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی اگر طرح شما از اجزای زیادی تشکیل شده باشد اما فضای منفی کافی نداشته باشد، خروجی نهایی لوگو کمی گیج کننده و شلوغ به نظر می رسد. برعکس این نیز صادق است و اگر فضای منفی بیش از حد در طراحی شما وجود داشته باشد، طرح شما غیرواقعی به نظر می رسد و مخاطب نمی تواند ارتباط برقرار کند و معنای آن را درک کند.

مطالعه کنید: معروف ترین های لوگو پوشاک

استفاده از فضاهای نگاتیو در طراحی لوگو به شما این امکان را می دهد که از تصویر اصلی طرح خود برای افزودن تصاویر یا مفاهیم بیشتری به آن استفاده کنید. یعنی مخاطب در نگاه اول مفهوم و ایده اصلی لوگو را دریافت می کند و سپس با کمی دقت می تواند تصاویر غیرمستقیم و پنهان را نیز در آن بیابد و با آنها ارتباط برقرار کند. این تکنیک جذاب به طراحان کمک می کند تا با ایجاد فضای منفی و مثبت در طراحی لوگو، توجه مخاطب را به طرح خود جلب کنند و او را در یافتن معنا و مفهوم طرح درگیر کنند. این فرآیند به نوعی تأثیر روانی بر ذهن مخاطب می گذارد و در نهایت به ماندگاری لوگوی مورد نظر در ذهن او می انجامد؛ زیرا مخاطب زمان مشخصی را صرف تجزیه و تحلیل طراحی لوگو کرده است و به همین دلیل به سادگی آن را فراموش نمی کند.

علت استفاده از فضای خالی در لوگو

مهمترین مزیت استفاده از تکنیک Negative Space در طراحی لوگو این است که طراحی شما را از سایر طرح های ساده و ابتدایی متمایز می کند و مخاطب در نگاه اول به خوبی این تمایز را درک می کند. از دیگر دلایل و مزایای استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد فضای منفی در طراحی لوگو، خلاقیت شما را نشان می دهد:

خلاقیت مهمترین ویژگی طراحان گرافیک است که تاثیر بسزایی در خروجی طرح های آنها خواهد داشت. استفاده از تکنیک فضای منفی نیز نیاز به خلاقیت و نوآوری خاصی دارد تا توجه مخاطب را به خود جلب کند. بنابراین وقتی یک طراح در طراحی لوگوی خود از فضای منفی استفاده می کند، در واقع خلاقیت و توانایی خود را در طراحی نشان می دهد. از سوی دیگر، طراحی با فضای منفی یک راه عالی و سرگرم کننده برای برجسته کردن قابلیت های شرکت شما و ایجاد نوآوری خارج از چارچوب های معمول است.

مطالعه کنید: مسکات چیست

فضای منفی لوگوی شما را ساده اما جذاب نگه میدارد : استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو به شما کمک می کند تا به جای استفاده از عناصر مختلف در طراحی خود، یک لوگوی ساده اما مفهومی طراحی کنید. این تکنیک به شما اجازه می دهد تا یک لوگوی منحصر به فرد و در عین حال ساده و جذاب طراحی کنید.

فضای منفی لوگوی شما را به یاد ماندنی تر میکند : بدیهی است که یک لوگوی منحصر به فرد و خاص در مقایسه با یک لوگوی ساده و عمومی تاثیر بیشتری بر روی مخاطب خواهد گذاشت و به یک لوگوی ماندگار و خاطره انگیز تبدیل خواهد شد. وقتی از تکنیک فضای منفی به صورت هوشمندانه و خلاقانه استفاده کنید، در نهایت لوگویی طراحی می کنید که مخاطب با دیدن آن مجبور می شود به معنای آن فکر کند و این درگیری با لوگو در نهایت باعث ماندگاری آن در ذهن او می شود.

استفاده از فضای منفی مصرف کنندگان را درگیر می کند : لوگوهایی که تکنیک فضای نگاتیو به درستی در آنها پیاده سازی شده است می توانند به راحتی مفاهیم پنهان خود را به مخاطب منتقل کنند و او را درگیر درک معنای واقعی لوگو کنند. این ترفند در واقع یک روش سرگرم کننده برای آشنایی و درگیر کردن مخاطب با برند شماست که کمک زیادی به برندسازی موفق کسب و کار شما خواهد کرد.

 

فضای منفی نشان واره شما را برجسته میکند : مهمترین مزیت استفاده از فضای نگاتیو در طراحی لوگو این است که لوگوی شما را از سایر لوگوهای مشابه متمایز می کند و آن را در نظر مخاطب متمایز می کند. با ترکیب خلاقانه عناصر مختلف با هم و استفاده خلاقانه از منابع موجود، میتوانید بهصورت حرفهای لوگوی برند خود را طراحی کرده و آن را به نمادی ماندگار از کسبوکار خود تبدیل کنید.

انواع فضای منفی در طراحی لوگو

فضای منفی در طراحی لوگو انواع مختلفی دارد که استفاده از هر کدام منجر به طراحی لوگوی خاص و منحصر به فرد برای برند شما می شود. انتخاب از بین انواع مختلف فضای منفی به نوع لوگو و میزان خلاقیت شما به عنوان یک طراح بستگی دارد. با این حال، انواع مختلف فضای منفی در طراحی لوگو عبارتند از:

معنای دوگانه

معنای دوگانه یکی از رایج ترین انواع فضای نگاتیو در طراحی لوگو است که با ترکیب فضای مثبت و منفی و همچنین ایجاد فضای خالی بین دو تصویر یا دو کلمه سعی در انتقال دو مفهوم مرتبط به بیننده دارد. این فضاسازی باعث می شود که مخاطب لوگوی شما را از دو منظر متفاوت درک کند. به عنوان مثال در لوگوی انجمن غذا نویسان از فضای منفی لوگو برای نشان دادن خودکار برای نویسندگان و قاشق برای غذا استفاده شده است. در این میان، لوگوهایی نیز وجود دارند که از چند علامت دوتایی برای نشان دادن نام برند و خدمات خود استفاده می کنند. برای مثال لوگوی باشگاه گلف اسپارتان از این روش برای طراحی لوگوی خود استفاده کرده است. به طوری که او تصویر مردی را به عنوان یک اسپارتی (یکی از جنگجویان معروف) که در حال بازی گلف است طراحی کرد.

تصاویر پنهان

استفاده از تصاویر مخفی یکی دیگر از تکنیک های استفاده از فضاهای نگاتیو در طراحی است که اجرای آن نیاز به هوشمندی خاصی دارد. برای انجام این روش باید از طرح اصلی لوگوی خود به عنوان مبنای طراحی یک تصویر پنهان مرتبط با برند خود استفاده کنید. به عنوان مثال، شرکت شکلات سازی Toblerone در لوگوی معروف کوه خود یک خرس نیز طراحی کرده است که نمادی از پایگاه اصلی این شرکت است. این تکنیک در طراحی لوگوی رستوران مارتینی هاوس نیز دیده می شود که در نگاه اول دو لیوان مارتینی (نوعی نوشیدنی الکلی) به چشم می خورد اما در وسط این لیوان ها تصویر یک خانه نیز به چشم می خورد.

تایپوگرافی

در برخی موارد میتوانید از فضای منفی یا فضای خالی در لوگو نیز استفاده کنید و به لبههای برخی از حروف و کلماتی که در طراحی لوگو پنهان هستند، شکل خاصی ببخشید. به عنوان مثال، شرکت بستنی سازی مستر کوپر کلمه بستنی را در وسط شکل رژ لب پنهان کرده و نام شرکت را داخل آن نوشته است. لوگوی شرکت خدمات پستی و حمل و نقل FedEx (FedEx) نیز نمونه ای از لوگوی معروف دیگری است که از تکنیک تایپوگرافی در فضای نگاتیو لوگوی خود استفاده کرده است. اگر به لوگوی این شرکت دقت کنید، فلش سفید کوچکی که بین حروف E و X طراحی شده است را می بینید. این فلش در واقع حرکت و پویایی این شرکت را نشان می دهد.

حاشیه ایجاد کنید

فضای منفی در طراحی لوگو گاهی به صورت مرزی بین دو تصویر ظاهر می شود که در واقع با فضای مثبت ترکیب شده و یک تصویر کامل را تشکیل می دهد. طراح لوگو باغ وحش پیتسبورگ به صورت هنرمندانه و حرفه ای از این تکنیک برای طراحی این لوگوی ماندگار استفاده کرده است. همانطور که مشاهده می کنید در طراحی این لوگو یک درخت با جزئیات کامل ترسیم شده است و سپس با کمی دقت می توانید تصویر یک ببر و یک میمون را در مقابل هم مشاهده کنید. ترکیب این سه عنصر برای لوگوی باغ وحش بسیار حرفه ای و جذاب است.

 

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.