لوگو اسنپ

طراحي لوگو

لوگو اسنپ

۶۸ بازديد

اكثر شركت‌ها و برندهاي معتبر ايراني كه در بين مردم شناخته شده هستند لوگوهاي مخصوص به خود را دارند. در واقع طراحي لوگو براي اين شركت‌ها اهميت بسزايي دارد زيرا مخاطبين با ديدن نشانه آن‌ها به سرعت متوجه شركت يا برند مورد نظر مي‌شوند. لوگو اسنپ يكي از آشناترين لوگوها در بين مردم ايران است. هر زمان كه بخواهيم از تاكسي سرويس اينترنتي استفاده كنيم بايد به اسنپ سري بزنيم به همين خاطر است كه اكثر مردم لوگوي اين شركت را در ذهن دارند. در اين مقاله مي‌خواهيم درباره معني لوگو اسنپ و تغيير لوگو اسنپ بيشتر صحبت كنيم پس با بيزگو همراه باشيد.

اسنپ چيست و از كجا آمد؟

اسنپ، تاكسي سرويس اينترنتي است كه از سال ۱۳۹۳ توسط شركت اينترنت ايران فعاليت خود را آغاز كرد. البته شركت اسنپ هنگامي كه كار خود را آغاز كرد با نام امروزي اسنپ شناخته نمي‌شد بلكه نام آن تاكسي ياب بود. پس از گذشت يك سال و در سال ۱۳۹۴ اين شركت نام خود را به اسنپ تغيير داد و نسخه آزمايشي اپليكيشن خود را به مخاطبان ارائه كرد.

 دليل تغيير نام اين شركت فعاليت‌هاي گسترده آن بود. نكته‌اي كه جالب است بدانيد اين است كه امروزه اسنپ هفتمين استارتاپ در حوزه حمل و نقل و آنلاين در جهان شناخته مي‌شود.

بيشتر بخوانيد: لوگو تپسي

چرا اسنپ لوگو خود را تغيير داد؟

بررسي عناصر به كار رفته در طراحي لوگو اسنپ

اگر هم اكنون اپليكيشن اسنپ را بر روي گوشي خود نصب داريد قبل از اينكه بخواهيم وارد بحث لوگو اسنپ شويم ابتدا عكس لوگو اسنپ را يك بار با دقت مشاهده كنيد. در طراحي لوگو اسنپ يك سري عناصر مختلفي مانند لوگو تايپ، رنگ، نشانه و... به كار رفته است كه در اين قسمت مي‌خواهيم به بررسي آن‌ها بپردازيم:

لوگو تايپ

سبك فونت لوگوتايپ در طراحي لوگو اسنپ بي شباهت به برنامه محبوب آهنگ يعني اسپاتيفاي نيست. فونت انگليسي براي طراحي فونت لوگو اسنپ Futura بوده كه البته اديت مختصري بر روي آن انجام شده است. به طوري كه لبه‌هاي فونت گردتر شده اما باز هم مي‌توان گفت كه اين لوگو تايپ به صورت كاملاً سفارشي طراحي نشده است.

فونت لوگو اسنپ

نشانه

نشانه لوگو اسنپ علامت تعجب است. به طور معمول از علامت تعجب براي نشان دادن تاكيد، ابراز احساسات قوي، فرمان دادن و يا صدا زدن استفاده مي‌شود. معمولاً بيشتر شركت‌ها نشانه خود را در ابتداي لوگو استفاده مي‌كنند، اما شركت اسنپ سنت‌شكني كرده و نشانه خود را در انتهاي لوگو به كار برده است.

 نشانه لوگو اسنپ علامت تعجبي با زاويه ۱۵درجه بوده كه همين زاويه حس شتاب و سرعت را به مخاطبان القا مي‌كند. ظاهرا آن‌طور كه به نظر مي‌رسد اين نشان قرار است به صورت يكپارچه و البته با تغيير رنگ در اسنپ فود، اسنپ تريپ، اسنپ باكس و خود اسنپ مورد استفاده باشد كه اين تصميم را مي‌توان يك تصميم جالب دانست. اما با اين حال از كسي كه براي نخستين بار لوگو اسنپ را مشاهده مي‌كند نبايد انتظار داشته باشيد كه به نوع فعاليت و خدمات اين شركت و كسب و كار پي ببرد.

طراح لوگو اسنپ

علامت TM

شايد تا به حال به اين موضوع دقت نكرده باشيد، اما در طراحي لوگو اسنپ علامت TM به كار رفته است. اگر تا به حال آن را نديده‌ايد سري به اينترنت بزنيد و با دانلود لوگو اسنپ كمي به آن دقت كنيد. آيا مي‌دانيد دليل استفاده از علامت TM چيست و به چه معناست؟ 

حتماً شما هم تا به حال اين علامت را بر روي وسايل و برندهاي مختلف ديده‌ايد اما خيلي از مخاطبان معني دقيق اين حروف را نمي‌دانند. اين حروف در واقع مخفف TradeMark است كه نشان دهنده يك نماد تجاري و بازرگاني است كه به مخاطب مي‌گويد كه اين كسب و كار يك سبك خاص از تكنولوژي و فناوري است.

 

عكس لوگو اسنپ

رنگ

اما قطعاً مهم‌ترين چيزي كه هنگام مواجهه با عكس لوگو اسنپ به آن توجه مي‌كنيد، رنگ لوگو اين كسب و كار است. اسنپ براي هر كدام از زير مجموعه‌هاي خود يك رنگ خاص را در نظر گرفته است. به طور مثال رنگ لوگو اسنپ فود صورتي است. رنگ سبز نئوني كه در طراحي لوگو اسنپ به كار برده شده باعث مي‌شود كه در تلفن همراه به خوبي خود نمايي كند.

 

سير تكاملي طراحي لوگو اسنپ

هنگامي كه برند اسنپ براي اولين بار فعاليت خود را آغاز كرد لوگو آن هيچ شباهتي به لوگو امروزي نداشت. بلكه يك لوگوتايپ بسيار ساده بود. اما پس از اينكه اين لوگو به مذاق بسياري از مخاطبان خوش نيامد اسنپ تصميم گرفتم فكر جدي براي تغيير و تحول لوگوي خود كند. بنابراين لوگويي را طراحي كرد كه امروزه اكثر ما با آن آشنايي داريم. 

در نگاه اول يك رنگ سبز روشن و نئوني كاملاً يكدست توجه مخاطبان را به خود جلب مي‌كند. از جمله نقاط قوت اين لوگو جديد مي‌توان به تايپوگرافي خوب نام برند هم به فارسي هم به انگليسي اشاره كرد. رنگ لوگو اسنپ در حالت كلي نه خوب است و نه بد اما با اين حال در طراحي روز لوگو مرسوم است كه يك رنگ اصلي در لوگوي برند بدون سردرگمي و به صورت كاملاً واضح قابل تشخيص باشد. اما در طراحي لوگو اسنپ به راحتي نمي‌توان تشخيص داد كه از بين رنگ سبز آبي تيره و سبز آبي روشن كدام يك رنگ مورد نظر اين لوگو است.

 

اما با اين حال از آنجايي كه مخاطبان اين كسب و كار بيشتر جوانان و نوجوانان هستند در نتيجه مي‌توان گفت كه اين رنگ كمي براي آن‌ها مناسب خواهد بود. يكي از نكات ديگر درباره لوگو اسنپ اين است كه طراح لوگو اسنپ در ابتدا فقط نام انگليسي اين برند را طراحي كرده بود و ايده‌اي درباره طراحي نام فارسي اين كسب و كار مطرح نشده بود. پس از كش و قوس‌هاي فراوان لوگو جديد اسنپ رونمايي شد و نشان داد كه اين برند از لوگوي فارسي هم در تبليغات خود استفاده كرده است. اما با اين حال هيچ گونه رونمايي رسمي از لوگو فارسي اسنپ نشد.

چرا اسنپ لوگو خود را تغيير داد؟

لوگوي اسنپ در آغاز فعاليت خود به عنوان يك تاكسي اينترنتي به شكل يك لوگو تايپ ساده و يك لوگو تصويري بود. اين شركت يك آيكون لوكيشن بود كه از جانب بسياري از افراد مورد انتقاد قرار گرفت. به اين خاطر كه مخاطبان معتقد بودند اين لوگو بيشتر براي اپليكيشن هاي مسيريابي و نقشه مناسب است نه براي اپليكيشن هاي تاكسي اينترنتي. 

از طرفي ديگر در ميان اين لوگو حرف P ديده مي‌شد كه هيچ گونه ارتباطي با نام اين شركت نداشت. بنابراين شركت اسنپ تصميم گرفت لوگوي خود را تغيير دهد و لوگو سبزي كه امروزه آن را مي‌بينيم را بسازد.

آيا لوگو اسنپ كپي است؟

از همان ابتدايي كه لوگو اسنپ طراحي شد از نظر منتقدان كپي برداري ناشيانه‌اي از Progress Profiles بود. لوگوي قبلي اسنپ در واقع يك طرح مينيمال و دو رنگ بود كه اگر كمي بخواهيم تخصصي به آن نگاه كنيم داراي نقاط ضعف متعددي بود. به طور كلي هنگام طراحي يك لوگو دست طراح كاملاً براي انتخاب جزئيات و لوگوتايپ باز است اما به هيچ عنوان نبايد از روي برندهاي ديگر جهان كپي برداري شود. 

با اين حال نماد يا همان نشان طراحي شده در لوگو اسنپ شباهت بسيار زيادي با چندين لوگو طراحي شده توسط كسب و كارهاي ديگر در جهان داشت كه اين موضوع باعث انتقادات زيادي شد. به اين خاطر كه نه تنها هيچگونه ارتباطي بين نام برند و نشانه آن وجود نداشت بلكه حتي مي‌توان گفت كه اين شركت تا حدي لوگوي خود را از روي برندهاي ديگر كپي برداري كرده بود. اما درست زماني كه هيچكس انتظار نداشت شركت اسنپ لوگوي خود را تغيير دهد، ناگهان لوگوي اين برند دچار تغييراتي شد و به شكل امروزي درآمد.

آيا لوگو اسنپ كپي است؟

سخن پاياني

طراحي يك لوگو براي ايجاد يك كسب و كار يا برند در تمام جهان حرف اول را ميزند. لوگو اسنپ با تمام كم و كاستي‌هاي خود امروزه بسيار شناخته شده است. به طوري كه اگر بخواهيد تاكسي سرويس اينترنتي بگيريد، به سرعت با ديدن يك آيكون سبز رنگ وارد برنامه خواهيد شد. 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.